Wydarzenia

odznaka honorowa „Zasłużony dla Kultury Polskiej”

03.10.2024, podczas inauguracji roku akademickiego 2024-2025 w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie otrzymałem odznakę honorową "Zasłużony dla Kultury Polskiej".


1-4 maja 2024, wykładowca Sceny Kompozytorskiej w ECMKP w Lusławicach

Od pierwszego do czwartego maja 2024 prowadziłem wspólnie z kilkoma innymi znakomitymi kolegami kompozytorami wykłady i zajęcia indywidualne ze studentami kompozycji kilku polskich uczelni muzycznych w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, w ramach Sceny Kompozytorskiej wiosennego Festiwalu De natura sonoris 2024. Utwory kursantów Sceny wykonał znakomity zespół Kwartludium na koncercie w dniu 5 maja 2024 w dworze Krzysztofa Pendereckiego.

de natura sonoris 2024


Promień wszechbieli wykonany na 36. KMFK

26.04.2024 Promień wszechbieli na duet akordeonowy i kwartet smyczkowy (2018) wykonany zostanie w ramach 36. Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów przez połączone siły duoAccosphere i AIRIS QUARTET.


Kontrapunkt XX i XXI wieku: Kontrapunkt Oliviera Messiaena w ramach Dnia Otwartego AMKP

14.03.2024, 11:30. W ramach Dnia Otwartego Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie zapraszam na zajęcia z Kontrapunktu XX i XXI wieku. Będziemy kontynuować temat kontrapunktu Oliviera Messiaena. Wybitny francuski twórca wniósł niebagatelny wkład w rozwój myślenia linearnego w muzyce XX wieku. Składają się nań zarówno rozwinięcia już istniejących idei, jak i jego własne, zupełnie nowe odkrycia i eksperymenty, które poszerzają horyzont myślenia kompozytorskiego o celach zastosowania kontrapunktu i ,szerzej, polifonii w muzyce nowej. Należą do nich choćby: politemporalność, kontrapunkt warstw, czynnik ekstremalnej gęstości faktury linearnej.


6 grudnia 2023 Europejska premiera Księgi dźwigni

6 grudnia2023 w Akademii Sztuki Fontys w Tilburgu (Niderlandy) Jason Alder po raz pierwszy w Europie wykona Księgę dźwigni na klarnet kontrabasowy solo. Wykonanie utworu otworzy 12. Europejski Kongres Klarnetowy.


Prawykonanie Księgi dźwigni na klarnet kontrabasowy solo

Jason Alder,  brytyjski klarnecista kontrabasowy, 7 lipca 2023 w Denver, USA, podczas Międzynarodowego Kongresu Klarnetowego ClarinetFest 2023 prawykona napisaną dla Niego Księgę dźwigni (2022-2023), solowy utwór na klarnet kontrabasowy.


Mikrologia (czule) stosowana rekomendowana przez Jury PTMW

Napisana w 2013 roku dla Mikołaja Pałosza Mikrologia (czule) stosowana znalazła się wśród 6 utworów rekomendowanych przez Jury Krajowe Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej jako propozycja na Światowe Dni Muzyki Współczesnej 2023 w Republice Południowej Afryki. Utwór otrzymał rekomendację w kategorii solowej.


Promień wszechbieli wydany na płycie CD DUX 1815

Napisany na zamówienie Duo Accosphere - Grzegorza Palusa i Aleny Budzinakovej utwór Promień wszechbieli (2018) na duet akordeonowy i kwartet smyczkowy został niedawno opublikowany na płycie DUX 1815 Accosphere - New Accordion Chamber Music.

https://www.dux.pl/machajd-k-runchak-zych-stivrina-accosphere-new-accordion-chamber-music-palus-budzi-kov.html


Solilokwium II. Pejzaż myśli zamarzłych w Gorzowie Wielkopolskim

14 października w Filharmonii w Gorzowie Wielkopolskim, w ramach Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara zostanie wykonane Solilokwium II. Pejzaż myśli zamarzłych na klarnet basowy i 20 instrumentów smyczkowych w rozmieszczeniu przestrzennym (1999, rewizja 2007).

Partię solową wykona Michał Górczyński z towarzyszeniem muzyków Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej pod dyrekcją Jacka Rogali.


Rezydencja kompozytorska w les Coves de Vinromà w Hiszpanii

Moja żona Zosia i ja zostaliśmy zaproszeni przez Fundació Caixa Castelló do les Coves de Vinromà na tygodniową rezydencję kompozytorską pomiędzy 11 a 17 lipca 2022.


10 czerwca 2022 Finał Konkursu im. Tadeusza Bairda

10 czerwca 2022 o 18:00 w Warszawie w siedzibie NIMiT, jako juror 63. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich, byłem na koncercie z prawykonaniami 5 utworów dopuszczonych do udziału w finale Konkursu,

Tematem konkursu był w tym roku utwór na głos wokalny i kwartet smyczkowy.

Ciekawostką dotyczącą tego koncertu jest to, że jako, że był to koncert w ramach konkursu kompozytorskiego, ani nam jurorom, ani publiczności nie były znane personalia autorów wykonywanych utworów. Gwarantuje to bezstronność ocen jurorów, Są one dzięki temu podejmowane wyłącznie na podstawie jakości artystycznej prezentowanych kompozycji.

Personalia kompozytorów - laureatów ujawnione zostały dopiero w czasie ogłoszenia wyników konkursu.


Polskie Radio Program 2. Nowa Polska. Muzyka przestrzenna.

16 marca 2022, 22:00.

Ewa Szczecińska w audycji Nowa Polska na antenie Programu 2 Polskiego Radia zaprezentowała moje koncepcje muzyki przestrzennej oraz 3 utwory:

Drogi powietrza. Splątane echa (2016-2017) na flet kontrabasowy, klarnet kontrabasowy i zespół

Półskrzenie-półśnienie (2016-2017) na perkusję i fortepian

Trakt-akt (2021) na flet kontrabasowy, klarnet kontrabasowy, saksofon basowy i orkiestrę.

Zobacz więcej na: https://www.polskieradio.pl/8/8315/Artykul/2921000


Juror Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Art & Violence

10 marca 2022
Przyjąłem zaproszenie do jury Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Art & Violence. Przedmiotem konkursu był utwór na trio w obsadzie: instrument dęty drewniany, fortepian i perkusja o czasie trwania około 10 minut. Zgłoszony utwór powinien odnosić się do idei konkursu.
Przyznaliśmy I i II nagrodę oraz wyróżnienie. Utwory nagrodzone zostaną wykonane 1 kwietnia bieżącego roku w Willi Decjusza w Krakowie przez muzyków zespołu Spółdzielnia Muzyczna.


Juror 63. Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Bairda

14 lutego 2022.
Zostałem zaproszony do udziału w Jury 63. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich. Przedmiotem konkursu był utwór na głos wokalny i kwartet smyczkowy do tekstów Williama Shakespeare'a lub poetów polskich.
Zakwalifikowaliśmy 5 spośród zgłoszonych kompozycji do drugiego etapu konkursu. Utwory te zostaną wykonane podczas publicznego koncertu. Odbędzie się on w Warszawie późną wiosną tego roku. Po nim Jury podejmie decyzję w sprawie ostatecznego podziału nagród i wówczas ujawnieni zostaną laureaci konkursu.
Osobiście cieszę się, że wszystkie wybrane przeze mnie partytury znalazły potwierdzenie w decyzjach pozostałych Jurorów i weszły do drugiego etapu Konkursu.


30 października 2021 premierowe odtworzenie Warszawiatru online

Zamówiony przez "Warszawską Jesień" i napisany z myślą o dziecięcej publiczności 11. Małej Warszawskiej Jesieni Warszawiatr na dwa głosy wokalne, dwa fortepiany i perkusję, zostanie premierowo odtworzony w formie filmu online na facebooku i kanale youtube "Warszawskiej Jesieni". Od 6 listopada całość koncertu zawierająca 6 utworów współczesnych kompozytorów napisanych dla dzieci będzie dostępna w sieci na stałe.


25 września 2021, Trakt-akt prawykonany podczas finałowego koncertu 64. Warszawskiej Jesieni

25.09.2021, Trakt-akt, topodia na flet kontrabasowy, klarnet kontrabasowy, saksofon basowy i orkiestrę w rozmieszczeniu przestrzennym w skróconej wersji została prawykonana podczas finałowego koncertu 64. Warszawskiej Jesieni. Jest to drugi z zamówionych u mnie przez Festiwal utworów.

Utwór zabrzmiał w wykonaniu: Renaty Guzik - flet kontrabasowy, Michała Górczyńskiego - klarnet kontrabasowy, Bartłomieja Dusia - saksofon basowy oraz Orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Robertasa Servenikasa.

Nad amplifikacją instrumentów solowych czuwali prof. Barbara Okoń-Makowska oraz Michał Bereza.


19 września 2021 Premiera Warszawiatru podczas Małej Warszawskiej Jesieni

19.09.2021 W ramach Małej Warszawskiej Jesieni w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie odbyło się prawykonanie pierwszego z dwóch zamówionych u mnie przez 64. Warszawską Jesień utworów.

Warszawiatr na dwa głosy wokalne, dwa fortepiany i dwie perkusje oraz głosy publiczności ad libitum zabrzmiał w wykonaniu Joanny Freszel, Doroty Miśkiewicz i zespołu Kwadrofonik. Całość koncertu reżyserowała Anna Szawiel. Ona także wprowadziła publiczność w tytułowy charakter utworu w formie poprzedzającej wykonanie wspólnej zabawy.


02 czerwca 2021, „Technika kompozytorska. Idee i praktyka”: wykład dla studentów Instytutu Muzykologii UJ.

02.06.2021, Zostałem zaproszony do wygłoszenia wykładu online o własnej technice kompozytorskiej dla studentów Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.


24 marca 2021, Nad pustymi fotelami (według Egona Schielego): odtworzenie premierowe online

24.03.2021, w trakcie koncertu towarzyszącego sesji naukowej Synergia Brzmień w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie miało miejsce premierowe odtworzenie utworu Nad pustymi fotelami według Egona Schielego). In memoriam Andrzej Chłopecki i Krzysztof Droba. Utwór zabrzmiał w wykonaniu Wojciecha Kaszuby (trąbka piccolo) oraz Bartosza Gaudyna (trąbka).


9 marca 2021, Nad pustymi fotelami (według Egona Schielego) In memoriam Andrzej Chłopecki i Krzysztof Droba: nagranie przedpremierowe

9.03.2021, Wojciech Kaszuba i Bartosz Gaudyn dokonali w sali koncertowej Akademii Muzycznej w Krakowie nagrania audio i wideo nowo powstałego utworu Nad pustymi fotelami (według Egona Schielego). In memoriam Andrzej Chłopecki i Krzysztof Droba na trąbkę piccolo i trąbkę.


21 listopada 2020, Flarea: wykonanie online

21.11.2020, 18:00 (GMT+1), online, Akademia Muzyczna, Audio Art Festiwal Kraków (audio.art.pl), Flarea w wykonaniu Fl:Ar.art duo.